Ik ben geen secretaresse! Ik ben een…?!

Dit vind je misschien ook leuk...

7 reacties

  1. Thecla Meyknecht schreef:

    Leuk stukje, Ingeborg.
    Herkenbaar, ik ben zelf ook enkele jaren in twijfel geweest over de titel en over de functie zelf. Dat is nu weer helemaal verdwenen. Ik ben er trots op.

    Wat is naar mijn mening eerder het probleem: anderen kijken neer op de functie. Alsof je minder ontwikkeld bent als secretaresse. En dat terwijl er zoveel vakgenoten zijn die naast een goede secretaresse opleiding (voor mij wel essentieel) ook een universitaire studie hebben afgerond.

    Doordat anderen het vak onderwaarderen is het salaris vaak erg laag (HBO niveau gevraagd, MBO niveau salaris).

    Natuurlijk werkt het niet mee dat veel vrouwen denken dat zij secretaresse zijn als ze de telefoon aannemen en koffie voor de manager schenken. Die bedoel ik dus niet. Ook is een HBO/WO opleiding geen garantie dat je goed functioneert als secretaresse en het is zeker niet iets dat je tijdelijk wel even doe om de tijd te doden. Dat zijn de vrouwen die de onderwaardering bevestigen. Nee, die bedoel ik ook niet.

    Ik ben trots op alle vakvrouwen, die weten hoe veelzijdig de functie is, die in staat zijn om te zorgen dat anderen goed kunnen functioneren door een goede agendaplanning, snel verzamelen van informatie (intern en extern), goed communiceren, collega’s helpen met MS Office probleempjes en werkprocessen verbeteren. Die bedoel ik, dat zijn de kanjers waardoor ik trots ben op mijn vak.

    De term “assistent” impliceert dat je kunt doorgroeien naar de functie waarin je assisteert. Arts-assistent wordt uiteindelijk arts. Wij blijven gewoon goed in ons eigen vak en in onze eigen functie, wij groeien door kennis en vaardigheden te verbeteren.

    Dus voor mij blijft het gewoon secretaresse, afdelingssecretaresse of directiesecretaresse.

  2. Joyce Dunnewold schreef:

    Wát een goede reactie Thecla! Daar kan ik mij helemaal in vinden.

  3. Monique Damen schreef:

    Ik kan me helemaal vinden in de argumentatie van Thecla (afgezien van het stukje over de term assistant, zij wijst m.i. op een déél van de betekenis; die bij mij overigens aan de aandacht was ontsnapt – dank dus).

    Juist ivm verouderde beeldvorming kom ik echter tot een ander besluit: Ik ben voorstander van functienamen die de lading van het werk dekken. Daarmee kun je duidelijkheid scheppen in wat je doet en wat mensen van je kunnen verwachten. Ook al moet je misschien in het begin uitleggen wat je doet, je hoeft nauwelijks energie te stoppen in wat je níet doet. Gezien de variatie in functies kun je dan ook een variatie in functienamen tegenkomen. Als meer algemene benaming voor het vak gebruik ik al enige jaren de term Office Professional.

  4. Marco Kole schreef:

    Leuk artikel met mooie reacties. Zelf heb ik als directeur ervaren hoe belangrijk de rol van PA,directiesecretaresse of Office Professional is.

    Ik moet dan ook direct toegeven dat ik geen geschikte functienaam weet want de functiebeschrijving is enorm. Termen als Manus van Alles, Ontzorger, Thermometer van de Organisatie en Het Visitekaartje staan zo raar op papier.

    Maar doet de naam er eigenlijk wel toe want waar anderen wellicht neerkijken op een functienaam moet je volgens mij gewoon trots zijn op het geweldige werk dat dagelijks wordt geleverd. Recht dus de rug en sta voor je functienaam want de inhoud is waar het echt om draait.

    Op dit moment mag ik voor een nieuw concept met ruim 100 PA’s samenwerken en dat is geweldig. Co-creatie optima forma.

    Hulde dus voor alle vakvrouwen die Secretaresse op een visitekaartje hebben staan. Wees er trots op!

  5. Marjoleine Kwak schreef:

    Grappig dat deze discussie steeds weer opbloeit. Ben een oude rot in het vak en vanaf begin jaren 80 zie ik de functienaamdiscussie met enige regelmaat voorbij komen.

    Heb zelf ook al vele functienamen (in de rol van secretaresse) aan mijn naam gekoppeld gehad en eigenlijk dekte geen enkele naam de hele lading van de vaste taken, verantwoordelijkheden en bevoegdheden. In mijn huidige werk zie ik dat de secretaresses die voor de raad van bestuur in een zorginstelling werken veel verschillende functienamen hebben.

    Mijns inziens is het belangrijk dat de mensen voor wie en met wie je werkt, weten wat jouw taken zijn in de context van het contact dat je met ze hebt.
    Daar heb je zelf een grote rol in door goed te communiceren en daarmee de verwachtingen op het juiste niveau te hebben.

  6. Pam Masselink schreef:

    Tja Ingeborg, what’s in a name? Ik begrijp echter wel jouw mening hierover. Het gaat om de inhoud van het takenpakket, de voldoening die je hieruit put en de beloning cq. erkenning die hier tegenover staat. Ik ben al van alles genoemd en tegenwoordig heet mijn functie: managementassistent. Ik heb mijn eigen takenpakket en verantwoordelijkheden. Dit vind ik een plezierige zaak want ooit begon ik ook als secretaresse waarbij uj de brieven en opdrachten via steno noteerde. Verder heeft het management ook zo zijn wensen maar als ze er niet zijn ben ik net zo druk 🙂 Leuke baan en ik heb het grotendeels naar mijn zin. Er zijn ook dagen die minder zijn maar dat hebben en houden wij overal.

  7. Truus van den Brink schreef:

    De discussie over de functiebenaming is een terugkerend fenomeen. Toen ik eind jaren 70 in de vorige eeuw van school kwam werd de term secretaresse nog algemeen gebezigd, echter niet alleen door secretaresses in de ware zin des woords. Nee, typistes (die had je toen nog) die wel eens een kopje koffie serveerden voor het bezoek werden ineens ook secretaresses. Volgens mij zijn dat type ontwikkelingen de reden dat veel secretaresses zich gingen afvragen of zij zich wel secretaresse voelden. Dat gevoel werd door de maatschappij versterkt: als secretaresse was je een ‘typemiep’.

    Er is inderdaad een breed gamma aan taken en verantwoordelijkheden van secretaresses en dat geldt ook voor de invulling van de functie. Daarnaast zijn karakters van leidinggevenden en dat van hun assistent bepalend hoe aan die taken invulling wordt gegeven. Mijn werk is door de jaren heen heel verschillend geweest en dat is juist ook wat het boeiend houdt. Maar die functienaam? Dat maakt mij weinig uit, ik vind secretaresse prima, maar mijn functie heet al sinds jaar en dag office manager.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.