Telefoniste / Receptie / Baliemedewerker

Telefoniste/Receptioniste | Klassikaal | STAP-budget | Startgarantie

Telefoniste/Receptioniste

Als telefoniste/receptioniste bent u letterlijk en figuurlijk het visitekaartje van uw bedrijf. U staat klanten en bezoekers persoonlijk en telefonisch te woord en u verricht voorkomende administratieve werkzaamheden.

Voor u?
De opleiding is bedoeld voor u als aankomend telefoniste en/of receptioniste en voor diegenen die als zodanig werkzaam zijn zonder daarvoor een opleiding te hebben genoten.

Wat leert u?
U leert om klanten en bezoekers op overtuigende wijze persoonlijk en telefonisch te woord te staan. Daarnaast doet u de nodige vaardigheden op voor het verrichten van administratieve werkzaamheden.

Opbouw van de cursus
De opleiding duurt 27 of 36 weken (afhankelijk van het lesschema), 1 lesavond per week. Na elke 9 weken kunt u examen doen. 
Per avond heeft u 3 uur les. 
Tijdens de reguliere schoolvakanties in de regio is er geen les.

De opleiding is opgedeeld in vier modulen: 

– Telefoneren
– Toetsenbordvaardigheid
– Word (Tekstverwerken)
– Praktijkvaardigheden

De vier modulen kunt u ook als afzonderlijke cursussen volgen. 

Vooropleiding en vrijstellingen
Er is geen specifieke vooropleiding vereist.
Wel is het handig als u de basis van de computer (Windows) beheerst.

Opleidingsniveau
Te vergelijken met MBO-niveau 2.

Studiebelasting
Naast de te volgen lesavonden dient u rekening te houden met gemiddeld 4 tot 6 uur zelfstudie per week. U dient te kunnen beschikken over een computer om thuis of op het werk te kunnen oefenen.

Diploma/Certificaat
Elke module wordt afgesloten met een landelijk examen dat bij voldoende resultaat recht geeft op een waardevol LSSO certificaat.
De certificaten voor de 4 modulen geven recht op het LSSO diploma Telefoniste/Receptioniste.

Vervolgopleiding
De opleiding Telefoniste/Receptioniste is uitermate geschikt als vooropleiding voor de opleiding Administratief Medewerker en de opleiding Secretaresse.

Tip!
Diverse modulen van de opleiding Telefoniste/Receptioniste maken ook deel uit van de bovengenoemde opleidingen.

Indien u voor deze modulen een voldoende heeft gehaald bij de opleiding Telefoniste/Receptioniste, dan krijgt u deze modulen meenemen naar de andere opleidingen.

De volgende onderwerpen worden behandeld in de opleiding Telefoniste/Receptioniste:

Module Telefoneren 
     –   Voorbereiden, beginnen en beëindigen van een telefoongesprek, 
     –   Doorverbinden, beantwoorden van vragen, 
     –   Werken met een telefoonmemo, 
     –   Gesprekstechniek, reageren op onverwachte vragen, 
     –   Klachtenbehandeling via de telefoon.

Module Toetsenbordvaardigheden 
     –   Toetsenbord (qwerty), 
     –   Vingerzetting, 
     –   Lichaamshouding, 
     –   Blindtypen volgens het tien-vingersysteem, 
     –   Typesnelheid (min. 130 aanslagen per minuut).

Module Praktijkvaardigheden 
     –   Outlook (Express), 
     –   Baliewerkzaamheden, 
     –   Klachtenbehandeling.

Module Word (Tekstverwerken) 
     –   Basisvaardigheden, 
     –   Tekstopmaak, alineakenmerken, tabinstellingen, 
     –   Automatische vormgeving, documentopmaak, 
     –   Spellingcontrole, 
     –   Kolommen en tabellen, 
     –   Zoeken/vervangen, tekstfragmenten, 
     –   Sjablonen, 
     –   Mailingen en etiketten.