Telefoniste/Receptioniste | Klassikaal | STAP-budget | Startgarantie
Telefoniste/Receptioniste
Als telefoniste/receptioniste bent u letterlijk en figuurlijk het visitekaartje van uw bedrijf. U staat klanten en bezoekers persoonlijk en telefonisch te woord en u verricht voorkomende administratieve werkzaamheden.
Voor u?
De opleiding is bedoeld voor u als aankomend telefoniste en/of receptioniste en voor diegenen die als zodanig werkzaam zijn zonder daarvoor een opleiding te hebben genoten.
Wat leert u?
U leert om klanten en bezoekers op overtuigende wijze persoonlijk en telefonisch te woord te staan. Daarnaast doet u de nodige vaardigheden op voor het verrichten van administratieve werkzaamheden.
Opbouw van de cursus
De opleiding duurt 27 of 36 weken (afhankelijk van het lesschema), 1 lesavond per week. Na elke 9 weken kunt u examen doen.
Per avond heeft u 3 uur les.
Tijdens de reguliere schoolvakanties in de regio is er geen les.
De opleiding is opgedeeld in vier modulen:
– Telefoneren
– Toetsenbordvaardigheid
– Word (Tekstverwerken)
– Praktijkvaardigheden
De vier modulen kunt u ook als afzonderlijke cursussen volgen.
Vooropleiding en vrijstellingen
Er is geen specifieke vooropleiding vereist.
Wel is het handig als u de basis van de computer (Windows) beheerst.
Opleidingsniveau
Te vergelijken met MBO-niveau 2.
Studiebelasting
Naast de te volgen lesavonden dient u rekening te houden met gemiddeld 4 tot 6 uur zelfstudie per week. U dient te kunnen beschikken over een computer om thuis of op het werk te kunnen oefenen.
Diploma/Certificaat
Elke module wordt afgesloten met een landelijk examen dat bij voldoende resultaat recht geeft op een waardevol LSSO certificaat.
De certificaten voor de 4 modulen geven recht op het LSSO diploma Telefoniste/Receptioniste.
Vervolgopleiding
De opleiding Telefoniste/Receptioniste is uitermate geschikt als vooropleiding voor de opleiding Administratief Medewerker en de opleiding Secretaresse.
Tip!
Diverse modulen van de opleiding Telefoniste/Receptioniste maken ook deel uit van de bovengenoemde opleidingen.
Indien u voor deze modulen een voldoende heeft gehaald bij de opleiding Telefoniste/Receptioniste, dan krijgt u deze modulen meenemen naar de andere opleidingen.
De volgende onderwerpen worden behandeld in de opleiding Telefoniste/Receptioniste:
Module Telefoneren
– Voorbereiden, beginnen en beëindigen van een telefoongesprek,
– Doorverbinden, beantwoorden van vragen,
– Werken met een telefoonmemo,
– Gesprekstechniek, reageren op onverwachte vragen,
– Klachtenbehandeling via de telefoon.
Module Toetsenbordvaardigheden
– Toetsenbord (qwerty),
– Vingerzetting,
– Lichaamshouding,
– Blindtypen volgens het tien-vingersysteem,
– Typesnelheid (min. 130 aanslagen per minuut).
Module Praktijkvaardigheden
– Outlook (Express),
– Baliewerkzaamheden,
– Klachtenbehandeling.
Module Word (Tekstverwerken)
– Basisvaardigheden,
– Tekstopmaak, alineakenmerken, tabinstellingen,
– Automatische vormgeving, documentopmaak,
– Spellingcontrole,
– Kolommen en tabellen,
– Zoeken/vervangen, tekstfragmenten,
– Sjablonen,
– Mailingen en etiketten.
Volg ons