De robotsecretaresse blijf jij toch voor?
De afgelopen jaren was het gevaar van robotisering een veelvoorkomend thema in de media. Zo werd vorig jaar nog veelvuldig een onderzoek uit 2014 aangehaald, dat aangaf dat bijna 50 procent van de huidige beroepen grote kans hebben om de komende jaren te verdwijnen. Ook zouden er zo’n 280.000 studenten na hun studie geen kans meer hebben op een baan binnen hun studierichting, mede dankzij de robotisering. Gelukkig werd er ook een ander onderzoek gepubliceerd, waaruit blijkt dat de impact van de robotisering eigenlijk wel meevalt. Nationale Beroepengids heeft gekeken naar beide onderzoeken en komt tot de conclusie dat bovengenoemde rampscenario’s niet geheel waarschijnlijk zijn.
Zo zou bijvoorbeeld de secretaresse een beroep zijn met bijna 100 procent kans op uitsterven door robotisering. Is dit wel reëel? Volgens SecretaresseNet is de manager anno nu meer op zoek naar een ‘co-manager’. De manager wil zich namelijk bezighouden met zijn eigen “business”. De secretaresse kan hem (of haar) daarbij helpen door proactief mee te denken en oplossingen en ideeën aan te bieden. Denk overigens nu niet dat alle traditionele taken, zoals bijvoorbeeld het verzorgen van de zakelijke correspondentie, complex agendabeheer en bezoekers ontvangen verdwijnen, want dit zal je manager waarschijnlijk toch aan jou overlaten. Een ding weten we wel zeker: ”De rol van de secretaresse is de afgelopen jaren veranderd en deze trend zal zich de komende jaren voort blijven zetten.
Een ander beroep dat binnen de gevarenzone valt is de verkoopmedewerker. Dit is inderdaad waar, wanneer het gaat om producten die eenvoudig worden aangeschaft, de zogenaamde routinematige aankoop producten. Het is een feit dat er al aardig wat verkoopmedewerkers op straat zijn komen te staan met de grote faillissementen van de afgelopen jaren binnen de detailhandel. Hier is vooral E-commerce de grote bedreiger, niet robotisering. De grote groei van online aankopen heeft mede gezorgd voor de grote daling in de verkoop binnen fysieke winkels. Toch zijn er vele aankopen waarvoor mensen toch liever naar de winkel gaan om een aankoop te doen. Deze mensen willen service en de informatie die niet online te vinden is, of twijfelen bij hun keuze welk merk of uitvoering ze denken te moeten aanschaffen. Dit houdt in dat de verkoopmedewerker zich meer moet ontwikkelen tot een dienstverlener en verkoopvaardigheden van een hoger niveau zal moeten leren, want dat is de toegevoegde waarde die daar gevraagd wordt. En is zoiets door een robot uit te voeren? Ook nog de vraag, want een robot die een verkoper kan nabootsen in een fysieke winkel is naar alle waarschijnlijkheid, net zoals de robot secretaresse te duur in de aanschaf.
Er zijn natuurlijk wel “gevarengroepen”, naar verwachting van het onderzoek van de Organisatie voor Economische Samenwerking en Ontwikkeling (OESO) heeft 9% van de huidige beroepen de kans om volledig te verdwijnen.
Beroepen met een groot risico voor robotisering
- Taxichauffeurs
- Treinmachinisten
- Schoonmakers
- Magazijnmedewerkers
- Postmedewerkers
- Metaalbewerkers
- Boekhouders
- Caissières
- Edelsmeden
- Kredietbeoordelaars
- Scheidsrechters
- Bankpersoneel
- Telemarketeers
- Administratief belastingpersoneel
De verwachting is dat er bij bovenstaande beroepen inderdaad een grote krimp qua arbeidsmarkt plaatsen gaat plaatsvinden. Maar het duurt zeker nog vele jaren, voordat je alleen nog zelfrijdende taxi’s op straat ziet. Overigens is het meest actuele gevaar voor dit beroep ook niet de robotisering, maar meer de E-commerce oplossingen, zoals Uber. Zij geven namelijk zelf al aan in de toekomst met zelfrijdende auto’s te willen werken.
Het gevaar van grootschalige robotisering zit hem vooral in de hoek waar er grootschalige platforms bepaalde markten domineren. Amazon.com gaf een aantal jaren geleden al aan met drones te willen gaan werken voor de pakketbezorging. Deze partijen hebben, gezien hun marktomvang, de potentie om in één klap grote automatiseringsoplossingen door te voeren. Wanneer dit punt bereikt is, dat is nog niet inzichtelijk. Dergelijke technologieën leveren juist ook nieuwe beroepen op, zoals bijvoorbeeld de Drone-piloot. Wat overigens bij deze berichtgevingen natuurlijk niet uit het oog verloren moet worden is dat hier natuurlijk ook een bijzonder PR element aan vast zit. Zo bracht Ryanair een aantal jaren geleden in het nieuws om met staanplaatsen te willen werken in het vliegtuig, omdat Ryanair zichzelf meer als ‘luchtbusdienst’ zag. Dit bleek een zeer goed uitgevoerde PR stunt te zijn, die wellicht Amazon en Uber tot inspiratie hebben gediend.
Wat ook vaststaat is dat de aard van het werk zal veranderen, omdat veel bestaande taken zullen worden geautomatiseerd. Die trend is overigens niet nieuw een speelt al jaren op de arbeidsmarkt voor vele beroepen. Dat is nu bijvoorbeeld al te zien bij de postbezorgers: het opleidingsniveau is in deze beroepsgroep is al van mbo 2 naar mbo 3 gegaan, omdat er steeds meer administratieve taken bij zijn gekomen. Opleiding en ontwikkeling van nieuwe vaardigheden en competenties is dus een thema dat voor iedereen op de arbeidsmarkt zeer actueel is geworden. Dit zal de komende jaren nog belangrijker worden. Wil je de robotisering voor zijn? Blijf jezelf dan ontwikkelen op de gebieden binnen jouw beroep, die niet te automatiseren zijn. Hier vind je een overzicht van kansrijke competenties.
Volg ons