Betekent de nieuwe wet DBA het einde voor de freelance secretaresse?
Hoewel we nog tot 1 mei 2017 tijd hebben om een goedgekeurde modelovereenkomst te bemachtigen, hoor ik hier en daar toch al een aantal freelance secretaresses informeren en oproepen doen, wie er al een goedgekeurde modelovereenkomst heeft en wie deze zou willen delen.
De belastingdienst beoordeelt de relatie op meerdere punten. Voor de freelance secretaresse zijn onder andere vrije vervanging en de eventuele gezagsverhouding een issue. Als er sprake is van een van deze punten, dan ziet de belastingdienst de relatie wellicht toch als een werkgever/werknemer relatie.
Vrije vervanging
Als freelance secretaresse is het niet altijd mogelijk om je te laten vervangen door een ander. Jij wordt vaak ingehuurd, omdat de opdrachtgever juist jou wil hebben, want met jou heeft hij ervaring of jij hebt juist die specifieke expertise.
Gezagsverhouding
Aan de andere kant zou je kunnen beargumenteren dat er geen gezagsverhouding is, want de manier waarop je de klus klaart is helemaal aan jou. Maar als je opdrachtgever je vertelt dat je met een specifieke klus aan de slag moet, en als hij er ook bij vertelt wanneer het af moet zijn, dan kan dat ook weer tot onduidelijkheden leiden. Specifieke werkinstructies vallen namelijk wel onder een gezagsverhouding.
Hoe leg je vast in een modelovereenkomst dat er geen sprake is van bovenstaande punten?
Ik heb al gehoord dat werken met een tussenpersoon of een payroll bedrijf een oplossing zou kunnen zijn. Er wordt dan een uurtarief betaald en er worden ook wettelijke regelingen ingehouden. Maar ja, dan ben je eigenlijk geen echte ondernemer meer.
Misschien maak jij je nu nog geen zorgen, want je hebt misschien nu nog een opdracht. Maar wat als je straks op zoek moet naar een nieuwe opdracht en je krijgt te horen dat de organisatie niet meer met ZZP-ers wil werken?
Waar ik me zorgen over maak, zijn de berichtend die ik lees dat de wet DBA opdrachtgevers afschrikt om ZZP-ers in te huren.
Het is dus van groot belang om je nu al te verdiepen in de Wet DBA en ervoor te zorgen dat je zo snel mogelijk een goedgekeurde modelovereenkomst in je bezit krijgt.
Tip! Op de site van de belastingdienst zijn standaard modelovereenkomsten te vinden. Deze kun je aanpassen naar jouw specifieke omstandigheden. Let op! de geel gearceerde stukken mag je niet aanpassen.
Bronnen: o.a. belastingdienst, financienvoorzzpers.nl
In mei 2016 heb ik een workshop gevolgd van Miss Legal “Ik snap de VAR”. Daarin werd ons verteld dat de VAR-WUO de volgende regels al kende:
“1. Je hebt minimaal drie verschillende opdrachtgevers
2. Je factureert niet meer dan 70% van de inkomsten aan dezelfde opdrachtgever;
3. Je staat niet in gezagsverhouding tot de opdrachtgever(s);
4. De opdrachtgever(s) mag/mogen jou geen specifieke instructies geven.”
Het enige wat met de modelovereenkomsten is veranderd, is dat de zzp’er én de opdrachtgever samen verantwoordelijk zijn en bij constatering van schijnconstructies nu allebei premies en boetes moeten gaan betalen. Opdrachtgevers worden nu opeens voorzichtig.
Hoi Annemarie,
Bedankt voor je aanvulling!
Groet, Ingeborg