Netiquette
Aan een brief wordt in het algemeen meer zorg besteed dan een e-mail. Je bedenkt wat, tikt het in, drukt op de knop send en weg is het e-mailbericht.
Netiquette regels?
Netiquette is een samenvoegsel van de woorden ‘netwerk’ en ‘etiquette’, oftewel etiquette voor op het internet. Etiquette op het internet omvat alle geschreven en ongeschreven regels waaraan gebruikers zich dienen te houden.
Volle inboxen kunnen worden voorkomen door een aantal gedragsregels af te spreken over het verzenden van e-mails. We noemen dit Netiquette. Sommige bedrijven hebben een speciaal beleid hiervoor ontwikkeld, maar het overgrote deel van de organisaties heeft dat niet. Door ‘regels’ met je collega’s af te spreken kun je veel tijd besparen en op deze manier worden veel ergernissen en misverstanden voorkomen.
Netiquette bij online solliciteren
Tegenwoordig solliciteren we niet meer per brief, maar per e-mail. Gelukkig maar, want het is een stuk sneller dan de post. Daarbij bespaar je jezelf ook nog de kosten van een postzegel.
Een e-mail versturen doe je vaak snel. Helaas versturen we daardoor te vaak e-mails met typefouten en slecht taalgebruik. Lees je e-mailbericht dus een paar keer extra door of laat iemand anders er even naar kijken voordat je op de knop verzenden drukt.
Handige ‘netiquette’ tips
- Zorg ervoor dat je e-mailt naar de juiste persoon en niet naar info@naamvan hetbedrijf.nl;
- Je eigen e-mailadres moet neutraal en serieus zijn, bijvoorbeeld: voornaam.achternaam@provider.nl;
- voorkom zogenaamde “nicknames”, dit komt op veel mensen onprofessioneel over;
- Zet een onderwerp in de e-mail.
- Vergeet ook vooral niet om een evt. vacaturenummer te vermelden;
- Zorg ervoor dat je geen taalfouten of spelfouten in je e-mail hebt;
- Maak je mailbericht niet te lang;
- Zet in de e-mail je naam, adres, woonplaats en telefoonnummer;
- Geef je CV als naam: CV voornaam achternaam;
- Je CV als bijlage kan je het beste als Word of PDF bestand meesturen;
- Zorg ervoor dat je geen virussen meestuurt;
Volg ons